"מטרתו החינוכית של החינוך הגופני היא בראש ובראשונה לכונן קשר בין העצמי לבין ההוויה הגופנית והתנועתיות... 'יש לחדול מעשייה מכנית של הדברים באותה דרך ישנה. או אז יתחיל האדם להתרכז, להאזין לעצמו ולגלות דרך חדשה של פעילות...הוא רוכש מודעות חדשה של גופו וגישה חדשה לחיי היומיום שלו...כתוצאה מכך, משתחררת אנרגיה שהייתה עצורה עד כה ומתגלים מקורות שקיומם היה בלתי צפוי בשביל חיי היומיום'" (צוטט אצל קוש-זוהר, 2016: 149-150). כך מגולמת להיות ייחודיותה של הפעילות הגופנית כדרך למידה בלתי רגילה שיכולה להעביר מסר רחב ובעל השפעה לילדים.
לפעילות הגופנית יש תפקידים שונים במשך חיינו אך השפעתה הניכרת היא על מרכיבי איכות החיים כמו בריאות גופנית, בריאות נפשית ויחסים חברתיים קונסטרוקטיביים. כבר מגיל צעיר הילדים מבלים זמן רב באינטראקציה עם הסביבה דרך פעילויות גופניות כמו זחילה, הליכה, קפיצה וריצה. תקופת הילדות עבור הילד היא קריטית במיוחד מאחר וזו התקופה בו הוא לומד כיצד עליו להתנהל מול העולם וכן להכיר גם הערך העצמי שלו. פעילות גופנית בקרב ילדים ובני נוער נמצאה בספרות הענפה בתחום כמרכיב חיוני התורם לבריאות הילד ולהתפתחותו התקינה. המיומנויות השונות שהפעילות הגופנית מקנה לילד משפיעות על סגנון חייו ועל האופן שבו הוא ימשיך להתנהל גם בעתיד.
בעבודה זו ברצוני לחקור ולדון בהשפעות החיוביות השונות של הספורט על התפתחות ילדים ונוער בישראל.
מבוא
פעילות גופנית
מהי פעילות גופנית?
ספורט
השפעות פיזיות של פעילות גופנית
חינוך גופני במערכת החינוך
השפעות בתחום המנטלי
מהי יכולת מנטלית?
השפעות בתחום המנטלי
שיפור הישגים ושאיפה למצוינות
נחישות והתמדה
תפקוד במצבי לחץ
מוטיבציה ומשמעת עצמית
השפעות בתחום החברתי
מהי התפתחות חברתית?
השפעות בתחום החברתי
דימוי עצמי
שיתוף פעולה ועבודה בצוות
עזרה לזולת וקבלת האחר
הגינות ויושר
סיכום
ביבליוגרפיה