עבודה זו דנה בתופעת הבריונות ברשת בקרב צעירים, כיום למרבית המתבגרים והצעירים יש גישה ישירה וחופשית לאינטרנט, הם יוצרים קשרים עם אחרים באמצעות הרשת החברתית המקוונת, מפרסמים תמונות, מגיבים לשיתופים של חבריהם וכו'. זמן החשיפה לאינטרנט עולה עם השנים ואיתו בהתאם בריונות ברשת הינה תופעה הולכת וגדלה ויש לה השפעות שליליות רבות על צעירים. מכאן, הלמידה והעיסוק בבריונות ברשת הינם חשובים ומשמעותיים.
ראשית, העבודה הנוכחית סוקרת היבטים שונים הקשורים לנושא בריונות ברשת מבחינת היקף התופעה, הגדרה, שימוש לרעה במדיה, מאפייני הקורבנות והפוגעים והתמודדות בתי הספר עם התופעה. לאחר מכן, העבודה בוחנת מספר ממצאים מעניינים ומשמעותיים בתחום. לסיום, כתבתי רפלקציה מעמיקה על הלמידה האישית שלי מהקורס.
סקירה ספרותית
בעידן של ימנו מעל 90% התלמידים בעלי סמארטפון, מחשבים ניידים וטאבלטים, כך שרב התלמידים נמצאים מחוברים לרשת באופן קבוע ואינטנסיבי (Lenhart, 2015). התפתחות השימוש בטכנולוגיה והשימוש במדיה בקרב התלמידים הביאו עימם תופעות חיוביות לצד תופעה שלילית במיוחד – תופעת האלימות ברשת, תופעה שהולכת ונעשית נפוצה (Cuervo, Martinez, Quintana, & Amezaga, 2014). עבודה זו דנה בתפיסתם של המורים את תפקידם בהתמודדות עם תופעת האלימות ברשת.
במחקר שנערך בישראל עבור משרד החינוך, אלימות ברשת (או בריונות ברשת) הוגדרה כ"פעולה פוגענית אשר מתבצעת בשני אופנים: וויזואלית ומילולית, אלימות זו מופנית כלפי יחידים ולא כלפי קבוצות". בריונות ברשת הינה פעילות מכוונת ותוקפנית הנעשית באמצעות הרשת במטרה לפגוע באחר על-ידי החרמה, הטרדה, איומים, השמצה, התחזות והולכת שולל (היימן, אולניק-שמש ועדן, 2014).