חוסר שוויון – הגדרה, תיאור והשלכות שליליות
הגדרה ותיאור התופעה
לאורך העשורים האחרונים גוף רחב של ספרות התמקד באופן ההגדרה ובהשלכות השליליות של חוסר שוויון (הנדלס, 2013; ישיב, 2012Simpson & Yinger, 2013 ;). ככלל, שוויון מבוסס על כלל לפיו כלל בני האדם נולדו שווים ומהווה מושג בסיסי באתיקה האנושית, מדובר באחד הערכים אשר ראוי לנהוג לפיהם ביחסים שבין אדם לאדם (Jarman, Blackburn, & Racko, 2012). לפי אבו – עבסה (2008) ערך השוויון מהווה את היסוד החשוב ביותר עליו מתבססות מדינות דמוקרטיות. בהמשך לתיאור זה, החוקרת וייסבלאי (2006) מציינת כי הענקת שוויון הזדמנויות לאינדיבידואלים המשתייכים לקבוצות שונות בחברה הינה אחת המטרות החשובות, אם לא החשובה ביותר, של מדינות דמוקרטיות. באופן נקודתי יותר, חוסר שוויון בשדה התעסוקה מתייחס לצורה של אפליה אשר מתבססת על גזענות, מגדר, דת, מוצא לאומי, נכות פיזית או נפשית, גיל, העדפה מינית על ידי מעסיקים (Goldman, Gutek, Stein, & Lewis, 2006). אפליה מסוג זה באה לידי ביטוי, בין השאר, בכך שעובדים זוכים לשכר נמוך וסיכויים נמוכים יחסית לקבלה לעבודה או קידום, רק בעקבות השתייכותם לקבוצה חברתית מוחלשת ומופלית (Akhtar, 2012; Daoust, 2013; Jarman, Blackburn, & Racko, 2012; Jayachandran, 2015; Kiausiene, Streimikiene, & Grundey, 2011).
אף על פי ששוויון מהווה ערך בסיסי במדינות דמוקרטיות, במציאות הפערים בין קבוצות שונות במדינות רבות בעולם (Ridgeway, 2011), לרבות החברה הישראלית (וייסבלאי, 2006; דגן – בוזגלו וחסון, 2015), נשמרים ואף הולכים וגדלים. לראיה, מחקרים חוצי תרבויות וזמנים מעידים כי התפלגות השכר של אינדיבידואלים מתאפיינת בהבדלים משמעותיים בין קבוצות אתניות שונות של עובדים, בייחוד בקרב קבוצות המהוות קבוצות מיעוט (Simpson & Yinger, 2013).חוסר שוויון – הגדרה, תיאור והשלכות שליליות
הגדרה ותיאור התופעה
לאורך העשורים האחרונים גוף רחב של ספרות התמקד באופן ההגדרה ובהשלכות השליליות של חוסר שוויון (הנדלס, 2013; ישיב, 2012Simpson & Yinger, 2013 ;). ככלל, שוויון מבוסס על כלל לפיו כלל בני האדם נולדו שווים ומהווה מושג בסיסי באתיקה האנושית, מדובר באחד הערכים אשר ראוי לנהוג לפיהם ביחסים שבין אדם לאדם (Jarman, Blackburn, & Racko, 2012). לפי אבו – עבסה (2008) ערך השוויון מהווה את היסוד החשוב ביותר עליו מתבססות מדינות דמוקרטיות. בהמשך לתיאור זה, החוקרת וייסבלאי (2006) מציינת כי הענקת שוויון הזדמנויות לאינדיבידואלים המשתייכים לקבוצות שונות בחברה הינה אחת המטרות החשובות, אם לא החשובה ביותר, של מדינות דמוקרטיות. באופן נקודתי יותר, חוסר שוויון בשדה התעסוקה מתייחס לצורה של אפליה אשר מתבססת על גזענות, מגדר, דת, מוצא לאומי, נכות פיזית או נפשית, גיל, העדפה מינית על ידי מעסיקים (Goldman, Gutek, Stein, & Lewis, 2006). אפליה מסוג זה באה לידי ביטוי, בין השאר, בכך שעובדים זוכים לשכר נמוך וסיכויים נמוכים יחסית לקבלה לעבודה או קידום, רק בעקבות השתייכותם לקבוצה חברתית מוחלשת ומופלית (Akhtar, 2012; Daoust, 2013; Jarman, Blackburn, & Racko, 2012; Jayachandran, 2015; Kiausiene, Streimikiene, & Grundey, 2011).
1. מבוא
חוסר שוויון – הגדרה והשלכות
חוסר שוויון מגדרי בשדה החינוך בישראל
פערי הכנסה בין גברים ונשים בשדה החינוך
פערים מגדריים בין נשים וגברים בתפקידי ניהול
2. שיטת מחקר
אוכלוסיית המחקר והמדגם
שיטת איסוף נתונים
שיטת ניתוח נתונים
4. ממצאים
5. תוצאות
6. דיון ומסקנות