סיכום מאמר: הוספה של רכיב מציאות וירטואלית לא מוטמעת לאימון בהליכון לשם הפחתה של סיכון נפילה בקרב מבוגרים – ניסוי עם הקצאה מקרית לקבוצת בקרה
Addition of a non-immersive virtual reality component to treadmill training to reduce fall risk in older adults (V-TIME): a randomized controlled trial
תמצית: לקויות קוגניטיביות ומוטוריות הקשורות לגיל מגבירות את הסיכון לנפילות, כאשר הנפילות מהוות גורם משמעותי לחולי ותמותה. מאחר ועקב נפילה נוצרות בעיות לא מעטות, התערבויות רבות הוצעו בכדי למנען, אולם רק מעט מיועדות למנוע נפילה דרך גישה משולבת התמקדת הן בתפקוד המוטורי והן בתפקוד הקוגניטיבי. במחקר זה ביקשו לבחון את ההשערה שהתערבות המשלבת אימון הליכון יחד עם מציאות וירטואלית לא מוטמעת לשם התמקדות הן באספקטים קוגניטיביים של ביטחון בהליכה והן בתנועה תוביל לפחות נפילות מאשר אימון בהליכון בלבד. ההשערה אוששה.
רקע: לקויות הקשורות להליכה ונפילה הינן נפוצות יחסית בקרב מבוגרים בני 65 ומעלה ובקרב חולים עם בעיות נוירולוגיות. כ-30% ממבוגרי הקהילה בני ה-65 ומעלה נופלים לפחות פעם בשנה. בקרב אנשים עם לקות קוגניטיבית מתונה, דמנציה או פרקינסון, הרי שהנפילות אף יותר שכיחות – 60-80% מהפרטים הללו מדווחים על נפילות מדי שנה. תוצאות הנפילות חמורות ביותר וכוללות איבוד של עצמאות תפקודית, בידוד חברתי, אשפוז, נכות ואף מוות. נפילות גם מעמיסות על מערכות הבריאות, כאשר הן לוקחות כ-1-2% מהוצאות הבריאות במדינות המפותחות.
מרבית הנפילות קורות במהלך הליכה ולכן ליקויים בהליכה גם קשורים בסיכון נפילה גבוה יותר.