מייקל פורטר ( Porter, 1990), מתאר במאמרו את "מודל היהלום", לפיו נוכל להבין את היתרון התחרותי שיש לקבוצות או חברות מסוימות, בשל גורמים שונים העומדים לרשותם. המודל משמש עסקים רבים בעולם ועוזר להם לעצב אסטרטגיות מובילות: כיצד לגשת להשקעה מסוימת, או כיצד לפעול בשווקים לאומיים שונים. פוטר טוען כי לאשכולות, כלומר מספר חברות מענף מסוים הממוקמות באותו אזור, יש פוטנציאל להשפיע על התחרות בשוק ב-3 דרכים עיקריות: על ידי הגדלת התפוקה בחברות, על ידי עידוד והנעת חדשנות בתחום, ועל ידי גירוי של עסקים חדשים בתחום, ועל ידי תשתיות טובות ומיקום גיאוגרפי מיטבי (Porter, 1998).
בעבודה זו תחילה אסקור את מצב שוק הסייבר בישראל, את אשכול החברות בו: הן את המקומיות והן את אלו שעשו אקזיט ברמה בין-לאומית. בנוסף, אבחן את מאמרם של תמי חתוקה וקורבין סליגמן (Hatuka & Seligman, 2021), המצביע על 2 אשכולות נוספית גדולים ברמה הבינלאומית בתחום הסייבר: וושינגטון די.סי וסן פרנסיסקו.
לבסוף, אראה מהו השוני בין שלושת האשכולות, איזה גורם מבין הגורמים השונים במודל היהלום המצוי בשלושתם הכי משפיע על גודלם, התפתחותם ועל הדינמיקה של כל אחד מהם, והיכן צומח כיום בעולם האשכול הגדול הבא בתחום הסייבר.
פרק ראשון: ענף הסייבר הישראלי
פרק שני: 3 האשכולות הגדולים ומודל היהלום
לסיכום
ביבליוגרפיה