1. החולשות של תחליפי המוסר השונים
א – חולשה של השוק: לא הכל שקוף
אחת מההנחות של השוק החופשי היא שהמידע זמין לכולם באופן שווה. מבחינה אידאלית, לכל השחקנים השונים שמעורבים בעסקה יש גישה שווה לכל המידע הרלבנטי לעסקה. באופן כזה, לשוב חברה לא אמור להיות יתרון לא הוגן. המידע שיש לה, לדוגמא על ההרכב התזונתי של מוצר מסוים, אמור להיות פתוח גם לצרכנים, וכך הם יכולים להכריע לגביו. מטבע הדברים, יש מקרים שבהם המידע הזה אינו זמין באופן פשוט, ואז המחוקק מכריח את החברות לשתף את המידע הזה. ההרכב התזונתי של המוצרים הוא דוגמא מצוינת לכך. לצרכן הרגיל, שאין לו גישה למעבדת מזון, אין שום דרך לדעת מה בדיוק יש במוצר שהוא קונה. לכן אמורה להיות על האריזה של כל מוצר טבלה שמפרטת בדיוק מה יש בו. למעשה, לאחרונה בישראל אפילו הוחלט להקל על הצרכנים ולסמן מוצרים במיוחד אם יש בהם מרכיבים לא בריאים בכמויות חריגות, כמו סוכר ושומן. זה מראה עד כמה קשה לצרכן לדעת באמת ממה מורכב המוצר וכך להגיע להחלטה מושכלת.
2. חשיבה מוסדית מול חשיבה מוסרית
כתבה על כמה מחברות האופנה הגדולות בעולם (נייקי, זארה, יוניקלו ועוד) חשפה תופעה חשובה – שימוש בכותנה שיוצרה בעבודת כפייה בסין.[1] לפי הכתבה, החברות האלו ידעו כבר לפני שנים רבות על כך שהכותנה שהן קונות מיוצרת בתנאי כפייה. הן נקטו בפעולות שונות, אבל בפועל לא השתנה הרבה והייצור של הכותנה נמשך בסין באותם תנאים. מעל לכל, החברות האלו טענו שהן הפעילו בקרה על הספקיות שלהן, על מנת לוודא שהן לא קונות כותנה שיוצרה בתנאי כפייה. כלומר, לפי הטענה שלהן, הן עשו ככל שביכולתן למנוע את הקניה של הכותנה הבעייתית, אבל הספקיות שלהן כשלו, והטעו אותן (את החברות הגדולות.
3. עקרונות מוסריים.
חברת האשראי "יונט קרדיט" שכרה את שרותיו של שר האוצר לשעבר משה כחלון בשכר של מיליון שקל בשנה ל-80% משרה, וזאת לאחר שכחלון תמך בעבר בחוק להגבלת שכר בכירים.[1] ישנם כמה דרכים לנסות ולהעריך את הפעולה הזאת מבחינה מוסרית.
תועלתנות – עקרון המפתח בגישה הזאת הוא התועלת, והכוונה היא לסך כל התועלות, של כל מי שמעורב, מה שמכונה התועלת המצרפית. לפי גישה זו צריך לחשב את כל התועלות וכל הנזקים שנגרמו מפעולה מסוימת. אם הסך הכל הוא חיובי, אפשר לומר שזוהי פעולה מוסרית.
4. ממשל תאגידי
ג'ף בזוס, מייסד ומנכ"ל חברת אמאזון (שהיא חברת מניות כעת) פרש לאחרונה מתפקידו. כתבות שונות תיארו את הדרך שבה הביא את החברה להיות המובילה בעולם בסחר מקוון, ואחת החברות הבולטות בעולם. אחד הנושאים העיקריים שעלים כתבו בסיכומים האלו הוא בדיו הנושא של השאלה הזאת – המחויבות של בזוס לרווחים על חשבון כל שיקול אחר.