גורמים המנבאים את היקף המשכנתאות בישראל בתקופת הרגולציה המוניטרית

מזהה: 1525
מאמר חם

בעשורים האחרונים, נושא של ממון הדיור, הפך לנושא מרכזי וחשוב ברוב מדינות העולם. מיליוני אנשים ברחבי העולם רכשו בית באמצעות ממון חיצוני חלקי או מלא, על ידי משכון הבית למקרה של אי תשלום. מדובר בתופעה נפוצה, אשר הפכה למשהו מובן מעליו. היום, קניית בית ומשכנתא הינם מושגים נרדפים וקניית בית ללא משכנתא אינה אופציה בשביל רוב רוכשי הדיור. היום חלק גדול מבתים שבבעלות, הינם בתים שנקנו באמצעות משכנתא. אפשרות ממון, מגדילה את אחוז בעלי דירות במיוחד בישראל. לדוגמא, שיעור הגרים בדירות בבעלות בישראל בשנת 2012, היה 67.9% , כאשר שיעור ממוצע של בעלי דירות במדינות OECD, הינו 63.2%.

בשנים האחרונות, השיח הציבורי התמקד במיוחד בנושא הדיור. הסיבה לשיח הינה הנושא של מחירי נדל"ן, שעלו עלייה חדה החל משנת 2008 ואף ממשיכים לעלות (סקר בנק ישראל, 2011). עלייה במחירי הנדל"ן גרמה לעלייה ניכרת בהיקפי האשראי למטרת הדיור, מסך האשראי שניתן על ידי הבנקים (בנק ישראל, 2014). לדוגמא בינואר 2012, סך כל האשראי שניתן לציבור למטרות הדיור היה שווה ל 212 מיליארד ₪ , כאשר בפברואר 2015, נתון זה עמד כבר על 283 מיליארד ₪ . ההסבר המתבקש לעלייה בהיקף האשראי למטרת דיור, הינו עלייה במחירי הנדל"ן. כלומר מכיוון שמחירי הדירות עלו, אנשים נאלצים לקחת סכום גבוה יותר לממון הדירה. מנגד גם השכר עלה בשנים האלה. אך בניגוד למחירי הנדל"ן, העלייה ברמת ההכנסה לא הייתה כמשמעותית.

מבוא

רקע תיאורטי

שיעור ממון

גובה שער הריבית

שינויים במטבע חוץ

שינויים במדד מחירים לצרכן

מחירי הנדל"ן

היקף האשראי למטרת דיור

מטרת המחקר והשערות המחקר

שיטה

תקופת הניתוח

הליך

כלים

משתנה שיעור הממון

משתנה גובה המשכנתא

משתנה גובה שער הריבית

משתנה מדד מחירים לצרכן

משתנה מחירי הנדל"ן

משתנה מטבע חוץ

משתנה היקף האשראי למטרת דיור

ממצאים

בדיקת השערות

דיון 

גובה שער הריבית והיקף האשראי למטרת דיור

אחוז ממון והיקף האשראי למטרת דיור

מדד מחירים לצרכן והיקף האשראי למטרת דיור

שערי חליפין והיקף האשראי למטרת דיור

מחירי נדל"ן והיקף האשראי למטרת דיור

לסיכום

מגבלות העבודה

המלצות לעבודת המשך

מקורות

405.00 ₪
סוג עבודה:
סמינריון
סוג מחקר:
אמפירי
תגיות:
כלכלה ומימון | מנהל עסקים כללי
שנת הגשה:
2016
מספר מילים:
6489
היקף עמודים:
36
מספר מקורות:
10
בקשתך בביצוע....
הקפאת מאמרים - הסבר
לקוח שמעוניין למנוע מכירת עבודה ללקוחות אחרים, יכול לבצע זאת באמצעות הקפאת עבודה לפרק זמן מוגבל. כל מוצר דיגיטלי שנמכר מוקפא מידית ל-48 שעות ללא תשלום. בחלוף 48 שעות, ובמידה ולא רכשת הקפאה נוספת, המוצר הדיגיטלי יהיה זמין לרכישה על ידי משתמשים אחרים, לרבות אפשרויות הקפאה. לכןיש לקחת בחשבון שייתכן שלאחר סיום תקופת ההקפאה, המוצר לא יהיה זמין להקפאה נוספת משום שנרכש על ידי לקוחות אחרים ואף הוקפא על ידם לפרקי זמן ארוכים.

לא ניתן לרכוש מוצרים שהם בתקופת ההקפאה.