בעבודה זו אתמקד ואשתמש בסיפורה של החברה הישראלית ׳תיקון עולם׳. תיקון עולם הינה חברה ישראלית הפעילה מאד בשנים האחרונות בפעולות הצמיחה וההתחזקות שלה, כחברה אשר עוסקת באופן ספציפי בפיתוח ושיווק של ׳קנאביס רפואי׳. כלומר, כזה שמטרותיו הינם טיפוליות ולא למטרות בידור ופנאי[1]. החברה נסחרת בבורסה הישראלית, והקימה מספר חברות בת עם שיתופי פעולה בינלאומיים, בקנדה, ארצות הברית, אנגליה, ויוון. בתחילת השנה התמזגה עם חברת קנאביס אחרת, הנסחרת אף היא בבורסה, חברת ׳קנביט׳[2]. במסגרת עבודה זו אענה על השאלות תוך התייחסות לפעולות החברה ומאפייניה.
שאלה מס׳ 1 - גמישות אסטרטגית׳, או ׳אג׳יליות אסטרטגית׳, מהווה גישה להתמודדות של ארגונים עם מציאות השוק, מתוך תפיסה דואלית, שבה ישנה העמקה ושיפור מתמיד של ביצועי הארגון, תוך הכנת פרוטוקולים, נורמות עבודה, ושיתוף פעולה תוך ארגונים, אשר מתכונן אל העתיד, אל שינויים אפשריים בטווח הקרוב והרחוק, של השוק או של צרכי הצרכן. הגמישות האסטרטגית מתאפיינת בתהליך ופעולה מחזורית, אשר פועלת בכל עת ובכל מחלקות הארגון על פני שורה של פעולות הכרחיות. ראשית, בעיסוק בחיפוש, ויצירת מנגנונים של בקרה ומחקר, אשר בוחנים את המצב הנוכחי, ותוך עיסוק באפשרויות של העתיד, ברמת הסיכונים וההזדמנויות גם יחד.
שאלה 2 – אסטרטגיית האוקיאנוס הכחול, הינה אסטרטגיה הבאה לאתגר את האסטרטגיה המסורתית, הקובעת כי על הארגון להתמודד עם חברות אחרות בתוך שוק ידוע ומוכר, אשר כניסתם של מתחרים חדשים, מובילה באופן טבעי להקטנת נתח השוק, היכולת לשרוד בו (אשר הופך ׳אדום׳ נוכח פגיעתם של החברות אלו באלו, כחלק אינטגראלי מהתחרות הקיימת בשוק). על פי התפיסה המסורתית (הזוכה לביקורת במסגרת תיאורית האוקיאנוס הכחול), התפיסה המסורתית של תחרות באמצעות שיפור המוצר או תהליך ייצורו, מייצרת רק שינוי ׳קוסמטי׳, אשר אינו מטיב עם הארגונים, ויכולתם לשרוד לאורך זמן.