מטרת העבודה זו הינה בהעלאת סוגיה כלכלית שהופיע בכותרות העיתונות הכלכלית בחודשים האחרונים. מטרתנו לדון בסוגיה בהיבטים של החשבונאות הניהולית ולמצוא דרכים שיכלו לעזור לפתור את הסוגיה בדרכים אלטרנטיביות על ידי שיפור בתהליכים, התייעלות ארגונית, שינוי כללי תמחיר וכיו"ב.
בעבודה זו בחרנו לעסוק בשיטת Just in time היפנית שהובילה ארגונים בשנות ה – 70 להתייעל מבחינת הצטיידות בהיקפי מלאי כך שיתאימו לדרישות הלקוחות בדיוק בזמן שהם צריכים את המוצרים. בדרך זו נחסכו לארגונים אלו עלויות רבות הקשורות למלאי וכן עזרו להם להתמודד עם התחרות הגלובלית. בנוסף, השיטה העלתה את שביעות רצונם של הלקוחות שקיבלו את הזמנותיהם בדיוק בזמן שביקשו תוך הקפדה על חומרי גלם באיכות גבוהה וכן באיכות ייצור גבוהה. בדרך זו הצליחו ארגונים אלו להעלות את רווחיותם ולהיות מובילים בתחרות הגלובלית.
לצורך הדיון בשיטת Just in time, בחרנו מותג בינלאומי שהוחלט להפסיק את שיווקו בישראל כתוצאה מחוסר כדאיות כלכלית שנבעה מירידה במכירות. לפי הנראה, הירידה במכירות נבעה כתוצאה מעלויות גבוהות של המותג שלא התאימו לתנאי התחרות בענף והובילו ירידה בהיקף המכירות עד לסגירת המותג בישראל. עלויות גבוהות אלו נוצרו ככל הנראה גם מעלויות של היקפי מלאי גדולים שהובילו לעלויות נלוות גם בייצור, שינוע, אחסנה, כוח אדם וביטוח.
באמצעות עבודה זו נוכיח כי בהתאם לשיטת Just in time ניתן היה ליצור התייעלות במותג על ידי צמצום היקפי המלאי והתמקדות בלקוח ובהעלאת שביעות רצונו. בדרך זו, עלויות המלאי היו קטנות וגם המחיר לצרכן היה קטן ובכך המותג היה שוב תחרותי בענף.
1. מבוא
2. הבעיה המתוארת בכתבה
3. הפתרון המוצע בכתבה
4. פתרון אלטרנטיבי לפתרון הבעיה
5. חיזוק לפתרון האלטרנטיבי ממאמרים
6. סיכום ומסקנות
7. ביבליוגרפיה
8. נספחים