יחסי עבודה (10588)
ממ"ן 13
נושא העבודה
ניצול עובדים במערכת יחסי העבודה המאורגנת – המקרה של עובדי הוראה בישראל המועסקים במודל העסקה בלתי ישירה
שאלת המחקר
מהן הבעיות העולות ממודל העסקה בלתי-ישירה של עובדי הוראה בישראל וכיצד הסתדרות המורים כארגון יציג של המורים בישראל יכולה לתרום לפתרון הבעיות?
הצעת המחקר
מאות מורים בישראל מועסקים בהעסקה בלתי ישירה באמצעות גופים מתווכים, ובהם עמותות הורים, חברות כוח אדם ואגודות חינוך.
העסקת המורים באמצעות גופים מתווכים כדאית מבחינה כלכלית הן עבור בית הספר שבו המורה מלמד והן עבור הגוף המתווך. עלות שעות ההוראה למעסיק עשויה להיות נמוכה יותר, למורים ניתנות פחות זכויות כספיות וסוציאליות והם אינם מוגנים מפני פיטורים חוזרים ונשנים בסוף כל שנת לימודים.
לצורת העסקה זו, למרות הכדאיות הכלכלית שבה, עלולות להיות מספר השלכות שליליות כגון:
פגיעה באפשרות הפיקוח והבקרה על איכותם של כוחות ההוראה במערכת החינוך
פגיעה בזכויותיהם של מורים המועסקים בהעסקה בלתי ישירה
יצירת מעמדות שונים בקרב מורים – בעלי זכויות יתר ואלו הסובלים מפיחות בזכויותיהם
פגיעה בשוויון ההזדמנויות לתלמידים ובזכותם לחינוך, כתוצאה מכך שבמקומות מסוימים יועסקו מורים רבים בנוסף על המורים שאותם ממנת המדינה בלבד לצורך יישום תוכנית הלימודים המחייבת ואילו במקומות שמצבם הכלכלי-חברתי ירוד לא תתאפשר תוספת זו.
לאור כל זאת, בעבודה זו אציג את צורת ההעסקה הזו של עובדי הוראה בישראל תוך שאעמוד בהרחבה על היתרונות העולים מצורה זו אל מול החסרונות והבעיות.