תיאור האירוע
במחלקה המתוארת יש כבר תקופה ארוכה תחושה של אי שביעות רצון בקרב העובדים. מעבר לאווירה הקרה ותחושת הניכור במחלקה (חלל Open Space של 7 עמדות עם חדרון למנהל המחלקה), תוצאות המחלקה עומדות מתחת לתוצאות שתוכננו בתוכנית העבודה השנתית של הארגון. מדובר בעובדים וותיקים ומיומנים שהם הליבה התכנונית והתפעולית של הארגון ובמשך שנים רבות המחלקה היוותה את חוד החנית של הארגון במוסר עבודה, מוטיבציית עובדים ובעיקר, בתוצאות. חשוב להדגיש, שהמחלקה היתה ידועה בארגון כמחלקה מגובשת (אחת לתקופה היו בה אירועים חברתיים מחוץ לשעות העבודה) ובעלת מורל חברתי גבוה. השינוי באווירה ובהתאם, בתוצאות, החל לפני כארבע שנים כשמנהל המחלקה, שניהל את המחלקה בהצלחה במשך 3 שנים, קודם בארגון. מאז החליפה ההנהלה 3 מנהלים שלא הצליחו לשנות את האווירה ואת רמת התפקוד. בהנהלת הארגון יש תחושה של תסכול מחוסר ההצלחה למנות מנהל שיצליח לגרום לעובדים ולמחלקה לחזור לשגרת עבודה חיובית ואפקטיבית.
סקירת ספרות
כאשר אנו בוחנים את האירוע, ניתן לזהות כמה מושגי יסוד בהבנה של התנהגות ארגונית: שביעות רצון ומחויבות עובדים, מאפייני הפרט והשפעתם על התנהגות ארגונית (מוטיבציה ארגונית), מנהיגות ארגונית, תרבות ארגונית ושינוי ארגוני.
שביעות רצון במקום העבודה מוגדרת בספרות כ"מצב רגשי חיובי הנובע מההערכה העצמית של העובד ביחס לניסיון העבודה או התפקיד של העובד" (Ahmad, Iqbal, Javed & Hamad, 2014).