שאלה 1
חברת בטר-פלייס (Better Place) הוקמה בשנת 2007 ומטרתה היתה להקים תשתיות תפעול ותמיכה היקפיים עבור כלי רכב חשמליים. המודל העסקי של חברת בטר-פלייס היה דומה למודל של מפעילי חברות הסלולר. כפי שמפעילי רשתות אלחוטיות פורסים רשת של תאים סלולריים כדי לספק כיסוי עבור טלפונים ניידים באזור מסוים, כך החברה תכננה להקים רשת של נקודות טעינה ותחנות להחלפת סוללות, וזאת כדי לספק גישה לחשמל בכל מקום וכדי להטעין את כלי הרכב החשמליים. כמו כן, החברה הייתה אמורה לכונן שותפויות עסקיות עם יצרני מכוניות וסוללות, כך שלקוחות שיצטרפו לרשת יקבלו מכוניות מסובסדות וקלות יותר לתפעול מאשר מכוניות מונעות הדלק שיש היום. הלקוחות עדיין יהיו בעלי המכוניות, ויוכלו לבחור מבין מגוון רחב של דגמים.
בכדי לבחון את הפרמטרים שהובילו את מייסדי החברה להיכנס לענף אשתמש במודל ששת הכוחות של פורטר – מתחרים ישירים, מתחרים פוטנציאליים, ספקים, לקוחות, מוצרים תחליפיים ומוצרים משלימים, כאשר חשוב לציין כי המודל בוחן מצב נוכחי ואינו מנבא מצב עתידי.
שאלה 2
ווייז היא דוגמא לטכנולוגיה משבשת שהביאה לשינוי פרדיגמות טכנולוגיות. טכנולוגיה משבשת היא טכנולוגיה שמתפתחת כדי לתת מנה לפלח שוק קטן או לא משמעותי וכעבור זמן מה היא מתחילה לפלוש לכלל השוק. הטכנולוגיה נקראת משבשת מאחר והיא יוצרת מהפיכה במבנה התחרות בענף, גורמת לדעיכת החברות הפועלות בו ומסייעת להחלפת הפרדיגמה הטכנולוגית הקיימת בענף.
הסיבות להחלטה האסטרטגית של גוגל לרכוש את חברת וויז הן:
חדשנות - חדשנות תורמת לחיזוק המותג ומזרימה אנרגיות חדשות לארגון. חדשנות גם ממנפת משאבים ויכולות. מלבד זאת, חדשנות מאפשרת להוביל את השוק ע"י חסימת מתחרים והובלת השוק. כל אלו יובילו בסופו של דבר להגדלת הרווח ושווי החברה. קיימות 3 גישות לפיתוח חדשנות ולניהולה. אחת מהגישות היא רכישה של פירמה בעלת טכנולוגיה או מוצר חדש כמקור לצמיחה ולחדשנות של הפירמה הרוכשת. על פי גוגל, קהילת משתמשי ווייז היא "קהילה של נהגים עם אובססיה לנתוני תנועה" שעובדת יחד בכדי למצוא את המסלולים הטובים ביותר מהבית לעבודה.