בעבודה זו בחרתי לעסוק בשאלת האתיקה בעסקים בעידן המודרני.
שאלת האתיקה עולה חדשות לבקרים בארגונים, והצורך הגלובלי-קפיטליסטי של ארגונים בעולם, להמשיך ולגדול כל הזמן העלה בי את השאלה: האם וכיצד ארגונים מצליחים לסגל לעצמם אמות מידה הנחשבות ל"אתיות" לצד המשך התפתחות הארגון במישורים הכלכליים? נדמה כי תחרות ועסקים הם שני ערכים הפוכים בעולם העסקי, כאשר כל אחד מהם מושך את אסטרטגיית התאגיד לכיוונים מנוגדים.
בעבודה זו אני מבקשת לבחון את יחסי הגומלין בין שני הערכים הללו. האם בהכרח ארגון שבוחר להתנהל בצורה עסקית, יעבוד בהכרח בצורה אתית פחות? אבחן שאלה זו מנקודות מבט שונות.
שינויים גלובליים בתאגידים והתעצמות השדה האינטרנטי מעלים את החשיפה של חברות לאמות מוסר וחוקי אתיקה חברתיים, בצורה שלא מאפשרת לחברות להסתתר מאחורי מעשיהן כפי שהיה בעבר. השינויים הללו עומדים לצד השינויים במבנה החברות והתחרות שבעולם העסקי המודרני והדינמי. יחסי הגומלין בין השניים מוסברים באמצעות כלים אמפיריים ואנליטיים שנראה בעבודה זו. בסקירה הספרות שבחנתי בעבודה זו נבדקו שני משתנים; תלוי (אתיקה) ובלתי תלוי (תחרות) בניסיון לענות על שאלת המחקר – האם וכיצד אתיקה משפיעה על ביצועי התחרות של חברות?
לשם כך, עבודה זו סוקרת את השינויים הגלובליים התאגידיים והתעצמות החשיפה של חברות בכלי תקשורת שונים, כגון אינטרנט ותקשורת המונים. השינויים הללו עומדים לצד השינויים במבנה החברות והתחרות בעולם הקפיטליסטי.
מבוא
המשתנה הבלתי תלוי – אתיקה
אתיקה ואתיקה עסקית – משמעות המונח
אתיקה בשימוש האסטרטגיה העסקית
המשתנה התלוי – תחרות
כימות אתיקה תאגידית לביצועי הארגון בפועל
מיתוג ואתיקה בסביבה תחרותית
תרגום האתיקה הסביבתית ליתרון תחרותי
חשיבות האתיקה בעסקים
תיאור אנליטי לחשיבות בשימוש באתיקה בעסקים
פיתוח כלכלי לצד האתיקה העסקית
סיכום ומסקנות
מסקנות עיקריות מהעבודה
המלצות למנהלים
בביבליוגרפיה