תפיסותיהם של מורים אודות שילוב מורים ערבים בבתי ספר יהודיים

מזהה: 4805

 

במדינת ישראל, אין זה מפתיע להיתקל בסוגיות הנובעות מהקשרים פוליטיים וחברתיים. החברה במדינת ישראל מורכבת ממגוון קבוצות דמוגרפיות, כאשר שתי קבוצות לאום מרכזיות בולטות ביניהן – הקבוצה היהודית והקבוצה הערבית. מדינת ישראל, בשל היותה מדינת לאום יהודית, נכשלת במשימתה להיות רב תרבותית על אף הניסיונות המתרחשים בה. כישלון זה נובע מתוך מנגנוני קיפוח, אפליה וחלוקת כוח שאינה שוויונית. בקרב החברה הישראלית מתרחשים דיונים תדירים על הצורך בקבלת השונה ובמתן תנאים שווים, או לפחות דומים, אך לעיתים קרובות דיונים אלו אינם מצליחים להעלות תוצאות חיוביות. דבר זה בא לידי ביטוי בצורה ברורה ביותר במערכת החינוך, כאשר הערכים ההגמוניים בחברה מכתיבים את הנעשה בה. מערכת החינוך אמנם שואפת לתת תנאים דומים ככל הניתן לכלל קבוצת האוכלוסייה הצעירה, אך היא מושתתת באופן מוחלט על ערכיה של הקבוצה היהודית (בסמן-מור, 2016).

ההיבט האידיאולוגי במערכת החינוך משפיע לאין ערוך על המתרחש עבור התלמידים מהמגזר הערבי. דבר זה בא לידי ביטוי בתכני הלימוד המועברים לתלמידים, כאשר ישנו פער משמעותי בתוכניות הלימוד עבור תלמידים מהמגזר היהודי לתלמידים מהמגזר הערבי. פערים אלו נובעים בין היתר מכך שהתכנים הלימודיים שואפים לערכים אידיאולוגיים יהודיים וזיקה לחלוציות, וכמו כן מכך שהציבור הערבי אינו מעורב בהחלטות המתרחשות במערכת החינוך. כמו כן, ניתן להבחין באי שוויון בולט בחלוקת המשאבים הכלכליים בין מערכת החינוך של המגזר היהודי לבין מערכת החינוך של המגזר הערבי. המשאבים המושקעים בחינוך המגזר הערבי דלים ואינם מספקים באופן שלא ניתן להתעלם ממנו – דבר אשר מוביל להשלכות רבות במערכת החינוך.

 

מבוא

1.     סקירה ספרותית

1.1        האוכלוסייה הערבית בישראל

1.1.1          רב תרבותיות במדינת ישראל

1.1.2          השתלבותם של ערבים ישראלים בחברה הישראלית

1.2        חינוך בישראל

1.2.1          מערכת החינוך הערבית אל מול מערכת החינוך היהודית

1.2.2          הדמות החינוכית והמורה הראוי בישראל

1.3        המורה הערבי

1.3.1          הכשרת המורים

1.3.2          השתלבותו של המורה הערבי בבתי ספר יהודיים

1.4        שילוב במערכת החינוך

1.4.1          תפקיד היועץ החינוכי בתהליך השילוב

1.4.2          תוכניות שילוב בין תרבותי בחינוך

2.     פרק מתודולוגי 

2.1        שיטת המחקר

2.2        מדגם המחקר

2.3        כלי המחקר

2.4        שיטת ניתוח הנתונים

2.5        הליך המחקר

2.6        אתיקה

3.         ממצאים

3.1        עמדות כלפי שילוב

3.2        חוויות חיוביות ושליליות של שילוב

3.3        אתגרים והתמודדויות

3.4        תרומת היועצת החינוכית

3.5        שילוב מוצלח

3.6        סיכום הממצאים

4.     דיון וסיכום

4.1        תוצאות השתלבותו המוצלחת של המורה הערבי 

4.2        קשיים ודרכי התמודדות של שילוב

4.3        תרומת המחקר, מגבלות המחקר והמלצות להמשך

5.     פרק יישומי

5.1        רציונל

5.2        מטרות

5.3        יעדים

5.4        אוכלוסיית היעד

5.5        מרכיבי התכנית

6.         מקורות

נספחים

נספח א׳ – תבנית הריאיון וטבלת זיקות

נספח ב׳ – ראיונות המחקר

590.00 ₪
סוג עבודה:
סמינריון
סוג מחקר:
איכותני
תגיות:
חינוך
שנת הגשה:
2018
מספר מילים:
18152
היקף עמודים:
64
מספר מקורות:
20
בקשתך בביצוע....
הקפאת מאמרים - הסבר
לקוח שמעוניין למנוע מכירת עבודה ללקוחות אחרים, יכול לבצע זאת באמצעות הקפאת עבודה לפרק זמן מוגבל. כל מוצר דיגיטלי שנמכר מוקפא מידית ל-48 שעות ללא תשלום. בחלוף 48 שעות, ובמידה ולא רכשת הקפאה נוספת, המוצר הדיגיטלי יהיה זמין לרכישה על ידי משתמשים אחרים, לרבות אפשרויות הקפאה. לכןיש לקחת בחשבון שייתכן שלאחר סיום תקופת ההקפאה, המוצר לא יהיה זמין להקפאה נוספת משום שנרכש על ידי לקוחות אחרים ואף הוקפא על ידם לפרקי זמן ארוכים.

לא ניתן לרכוש מוצרים שהם בתקופת ההקפאה.