מבוא
נושא העבודה הוא שביעות רצונם של סטודנטים לתואר ראשון מהמוסד האקדמי שבו בחרו. נציג 2 מאמרים מכתבי עת מהשנים האחרונות, ונגזור מהם 3 שאלות מחקר.
Examining Student Satisfaction With Higher Education Services [1]
המאמר בוחן את תפיסותיהם ושביעות רצונם של סטודנטים לתואר ראשון באוניברסיטה בגרמניה. הבחינה היא של 15 מרכיבים בנוגע למוסדות האקדמיים, שנבחנו באמצעות שאלונים. חולקו 374 שאלונים בשלב הראשון ו-544 שאלונים בשלב השני של המחקר, ושיעור ההיענות היה 99 אחוזים.
המחקר מצא שניתן לאפיין את שביעות הרצון של הסטודנטים מהמוסד האקדמי על פי יחסיו של הסטודנט עם הסביבה האקדמית: תלמידים, מרצים ומנהלה. ישנה השפעה גם לסביבה הרחבה יותר שבה מתקיימים הלימודים. נמצא שהסטודנטים היו שבעי רצון במיוחד ממיקום המוסד האקדמי ומהיחסים בין הסטודנטים. נמצא גם שהם לא שבעי רצון ממבני האוניברסיטה ואיכותם של האולמות בהם מתקיימים ההרצאות.
המאמר נפתח בסקירה של התפתחות התפיסה של מוסדות קדמיים כמעין גופים עסקיים שצריכים לספק את שביעות רצון הצרכנים. תפיסה מתחדדת במיוחד במדינות שבהן הכנסות המוסד מתבססות על שכר לימוד, בגרמניה בעבר לא היה נגבה שכר לימוד, והאפשרות שניתנה ב-2005 לגבות שכר לימוד מסטודנטים מעודדת מגמה זו של תפיסת המוסדות האקדמיים כנותני שירות הצריכים לספק את הצרכנים.