רקע והגדרה
המושג מוק (Massive open online course -MOOC) הוגדר על ידי קורמייר בשנת 2008. למעשה, קורס המוק הראשון הושק לראשונה בשנת 2008 ונקרא "חיבוריות וחיבור ידע" (Christensen, Steinmetz, Alcorn, Bennett, Woods, & Emanuel, 2013). מוק הינו קורס אינטרנטי פתוח מרובה משתתפים ונגיש לקהל הרחב. במרבית המקרים מדובר בקורס ללא עלות ויכולים לקחת בו חלק מספר בלתי מוגבל של אנשים. בקורסי מוק ניתן למצוא חומרי לימוד מסורתיים, סרטונים, בעיות ותרגילים וכדומה. בנוסף, בקורסי המוק ניתן למצוא פורומים אינטראקטיביים אשר מאפשרים יצירת אינטראקציה בין הסטודנטים לבין עצמם, וכן, בין הסטודנטים לבין מרצים ועוזרי הוראה. ככלל, התפתחות קורסי המוק הינה תולדה של פיתוחם של משאבים לימודיים פתוחים (OER - Open Educational Resources). משאבים מסוג זה מתבססים על חזון של חינוך פתוח ותפישה לפיה על הידע להיות משותף לכלל הציבור באופן חופשי. כמו כן, התפתחות קורסי המוק מתבססים על חזון של למידה אשר משוחררת ממגבלות מקום, זמן, דמוגרפיה, וכלכלה. מטרת קורסים מסוג זה ליצור נגישות של תכנים לימודיים לקהל הרחב (Gaebel, 2014).
קורסי המוק החלו להיכנס לתודעה הציבורית בשנת 2012 עם בנייתו של הקורס "מבוא לבינה מלאכותית" כקורס מקוון ללא תשלום. קורס זה חתר לדמות חוויית כיתה אמיתית והציע שיעורים באיכות גבוהה אשר פתוחים לכלל הציבור. לקורס זה נרשמו למעלה מ 160,000 תלמידים מיותר מ - 190 מדינות.