במסגרת סקירת ספרות זו, אבקש להשיג רקע תאורטי לשאלת המחקר שלי, כיצד ניתן למקד את תשומת לבם של התלמידים בכיתה וכך גם להפחית את בעיות המשמעת בכיתה? לשם כך, סקירת הספרות בעמודים הבאים תתחלק לשלושה חלקים, לצורך התכנסות אל עבר שאלת המחקר. בחלק הראשון, אתמקד בסוגיה הרחבה של בעיות משמעת בבית ספר. אציג כיצד מתייחסים לסוגיה זו בספרות האקדמית כמו גם את המגמות בארץ בעולם בנוגע לתופעה שכיחה זו. לאחר שהחלק הראשון יתמקד בתופעה עצמה, בחלק השני של סקירת הספרות אציג את ההשלכות שלה, בעיקר בכל הנוגע לאופן שבעיות משמעת משפיעות על המורים ועל היכולת שלהם ללמד ולחוש סיפוק מעבודתם. בחלק השלישי והאחרון, אתמקד בצורות התערבות שונות כדי לפתור בעיות משמעת ושיפור תשומת הלב של התלמידים.
בעיות משמעת נחשבות, לפחות במרבית המקרים, כסוגיה אחת במכלול של סוגיות הנוגעות לדרך שבה 'האקלים' הבית ספרי, או עדיף, לנושא זה, האקלים הכיתתי מתעצב. האקלים הבית ספרי והכיתתי נוגע לתחושת הביטחון והרוגע של התלמידים (ואף של המורים, והצוות החינוכי בכללותו), שלבסוף מבטאים שורה מדדים שבהתרחשותם מאפשרים סביבת לימודים פורייה, שבה תכלית העיסוק בבית הספר ובכיתה היא בלמידה (וייסבלאי, 2013). בארץ וגם בעולם, העשורים האחרונים מצוינים בירידה מתמדת של תחושת הביטחון ובאקלים שאינו מאפשר ללמוד וללמד בצורה נינוחה ואפקטיבית. עם זאת, ישנם מחקרים סותרים בנוגע לשנים האחרונות, כאשר בארץ ישנם מחקרים רבים שהציגו התמתנות במגמה מדאיגה זו, וישנם אף כאלו שציינו שיפור ניכור (יריב, 2010).