מהי מנהיגות? מהי מנהיגות בחינוך? ואיך מנהיגות באה לידי ביטוי בחינוך הבלתי פורמלי? אלו חלק מהשאלות עליהן מנסה עבודה זו לענות. עבודה זו מתמקדת באופן בו מנהיגות מעצבת באה לידי ביטוי בחינוך הבלתי פורמלי ובדגש על חינוך חברתי. שאלת המחקר המרכזית הינה כיצד באים לידי ביטוי המאפיינים של סגנון מנהיגות מעצבת בחינוך הבלתי פורמלי וכיצד משפיע סגנון מנהיגות זה על אופן ההנהגה של המדריכים ועל תוצאות הדרכתם.
מנהיגות מעצבת אשר לעיתים מכונה גם מנהיגות כריזמטית, מוגדרת כמנהיגות המפתחת מוטיבציה ומוסריות באופן הדדי בין המנהיג למונהגים ,(Leithwood & Jantzi, 2005) זאת על ידי פיתוח חזון ארגוני, פיתוח מחויבות ואמון וקידום למידה ארגונית. אם זאת ראוי לציין שמנהיגות מעצבת ומנהיגות מתגמלת אינן מהוות חלופה אחת של השנייה אלא משתלבות ליצירת מנהיג טוב יותר. הקישור בין המנהיגות המעצבת והחינוך הבלתי פורמלי כמעט ולא נדון בספרות המקצועית. אם זאת מספר מחקרים עושים ניסיון לקשר בין תכנים המתרחשים מחוץ לכתליי בית הספר לבין סגנון המנהיגות המעצבת. נטען כי סגנונות מנהיגות אלו יעילים במיוחד בתקופות של שינוי וכאשר מתעורר צורך בשינוי. אמנם נראה כי המחקרים לא מרבים להתייחס למנהיגות מעצבת כתורמת בצורה משמעותית לשיפור תוצאות בחינוך הבלתי פורמלי אך כן ישנה תחושה של מנהיגות מעצבת כמשפיעה על חיזוק ועיצוב החניכים להמשיך בפעילות וכן להוות השראה לאחרים.
מבוא
מנהיגות בחינוך
סגנונות מנהיגות ויישומיה בחינוך
א. מנהיגות מעצבת (Transformational Leadership)
ב. מנהיגות מתגמלת (Transactional Leadership)
ג. מנהיגות משתפת (Collaborative Leadership)
ד. מנהיגות מבוזרת (Distributed Leadership)
החינוך הבלתי פורמלי
א. חינוך חברתי
מנהיגות מעצבת בחינוך הבלתי פורמלי
דיון
סיכום ומסקנות
ביבליוגרפיה
מקורות בעברית
מקורות באנגלית