הסקירה עוסקת בנושא של מנהיגות אצל ילדי גן בהתבסס על הידע הקיים בספרות על שלב התפתחותי זה. מטרת הסקירה היא לבחון מה עושה ילד בגיל הגן למנהיג מתוך הבנת החשיבות של גיל זה להמשך החיים, בעיקר בהיבטים חברתיים. הסקירה כוללת תיאור קצר של מאפייני ההתפתחות בגיל הגן, התייחסות למושג המנהיגות באופן כללי ולאחר מכן התמקדות במנהיגות של ילדים. בהקשר זה מציגה הסקירה את ההבחנה בין מנהיגות חיובית למנהיגות שלילית ומתארת את הידע בספרות על התמודדות המחנך עם נושא המנהיגות בגן.
התפתחות בגיל הגן
ילדים בגיל הגן עוברים התפתחות מואצת בתחום המוטורי, הקוגניטיבי, השפתי, הרגשי והחברתי. בתקופה זו מתרחשת אצלם צמיחה פיזית משמעותית לצד שינויים בחשיבה הסימבולית, ביכולת ההבעה ובויסות העצמי (ארז וטל, 2015). בתחום המוטורי מתבססת השליטה בהליכה ובריצה ומשתפר הביצוע של פעולות מוטוריקה עדינה כמו צביעה וגזירה. בתחום השפתי מתרחב אוצר המילים ומשתכללת היכולת הדקדוקית והתחבירית. בתחום הקוגניטיבי מתחלפת החשיבה הקונקרטית והאגוצנטרית בחשיבה ייצוגית יותר המאפשרת תפיסה של מצבים מופשטים ונקודות מבט שונות (סרוף, קופר ודהארט, 1998). בעקבות זאת, מתפתחת אצל ילדים בגיל הגן הבנה של מצבים מנטליים כמו כוונות ורצונות שלהם ושל אחרים. הבנה זו והיכולת לפתח תגובות רגשיות והתנהגותיות מותאמות מהוות תנאי חשוב לתהליכים חברתיים (בקר, 2009). בנוסף, ילדי גן מתמודדים עם תהליכים של גיבוש זהות אישית ושל סוציאליזציה, שהיא למידה של הנורמות המקובלות (ארז וטל, 2015).