עבודה זו עוסקת בקשר בין דרך למידה פעילה ומשמעותית לאקלים הכיתה כסביבה הלימודית בה מבלים תלמידי בית ספר במשך כמה שעות מדי יום. ילדים נמצאים במסגרת הלימודית בתקופת התפתחות קריטית שיש לה השלכות רבות להמשך חייהם כבוגרים. מאפייניה הייחודיים של המסגרת כוללים מרכיבים כמו יחסי גומלין בין תלמידים ובין תלמידים למורים ושאר הצוות החינוכי, מעורבות בלמידה ותנאים פיזיים. לכל בית ספר ולכל כיתה אווירה אופיינית הקשורה למרכיבים אלה ואחרים ולתהליכים פסיכולוגיים וחברתיים. תהליכים אלה קובעים את האקלים הכיתתי הנתפס בעיני הגורמים השונים במסגרת הלימודית ואת איכות החוויה הלימודית. המערכת הפורמלית מופקדת על יצירת למידה איכותית עבור כלל התלמידים על צרכיהם השונים, אך עדויות על עליה באלימות וירידה בהישגים בבתי הספר מראות שיעד חינוכי זה אינו מושג כהלכה בשנים האחרונות.
סביבת הלמידה היא המרחב הפיזי בו מתקיימת ההוראה כולל מאפיינים אנושיים, חברתיים וטכנולוגיים. סביבה זו נמצאה כמשפיעה על היבטים רבים של חוויית הלמידה ועל תוצריה. בעקבות התהליך של האצת הידע בעולם המודרני והמציאות הדינמית יותר מאי פעם תוצרי החינוך הרלוונטיים כיום חייבים לחרוג מהישגים לימודיים לשליטה במיומנויות כלליות (De Smul, Heirweg, Devos & Van Keer, 2020). בהתאם לכך, הכנת בוגר מערכת החינוך לחייו העתידיים דורשת פדגוגיה אלטרנטיבית הפורצת את גבולות ההוראה המסורתית. דרך הלמידה המסורתית אינה מתאימה לצרכיהם של תלמידים בעידן המודרני המתאפיין בשינויים מהירים ובשיתוף מידע ללא גבולות.
מבוא
פרק ראשון : פעילות גומלין בכיתה
פרק 2: אקלים כיתה
פרק 3: למידה פעילה
פרק 4: הקשר בין למידה פעילה לאקלים כיתה
פרק 5: דיון והמלצות
פרק 6: סיכום
ביבליוגרפיה