הדילמה החינוכית אשר תעמוד במרכז מאמר זה היא כיצד ניתן להגביר את המוטיבציה של התלמידים, כאשר הלמידה המשמעותית משמשת בתור כלי להגברת המוטיבציה. למידה משמעותית היא תהליך אישי שבו הלומד מבנה את הידע שלו בצורה עצמאית וגם בצורה של יחסי גומלין חברתיים. בלמידה זו קיימים כמה ערכים אשר מתקיימים בו זמנית וביניהם מעורבות התלמיד לתהליך הלמידה. התלמיד בלמידה המשמעותית פעיל במהלך תהליך הלמידה ומגלה סקרנות, יוזמה והנעה ללמידה. מאמר קצר זה יבקש לתאר את חשיבות המוטיבציה בתהליך הלמידה ותעמוד על הדרכים שבהם הלמידה המשמעותית תוכל לסייע לחזק את המוטיבציה של התלמידים באמצעות הפעילות של הלמידה המשמעותית.
הדילמה אשר עומדת במרכז מאמר זה היא האם הלמידה המשמעותית מסוגלת להביא להגברת המוטיבציה של התלמידים. כדי לעמוד על סוגייה זו יש להבין את נושא המוטיבציה ואת החשיבות של המוטיבציה לתהליך החינוכי. לאחר מכן יש להבין את הלמידה המשמעותית ואז לראות כיצד ביכולתה, לפי ספרות המחקר, ליצור תהליך למידה משמעותי.
מוטיבציה היא למעשה הרצון להשקיע זמן ומאמץ בפעילות מסוימת גם אם הדבר כרוך בקשיים או באי הצלחות. ככל שהפעילות הלימודית נתפסת בתור כזו אשר נובעת מתוך העצמי של האדם, וכלל שהאדם מזדהה עם הפעילות מתוך תחושת הרצון האותנטית שלו, כך עולה תחושת ההכוונה העצמית שלו.