קריירה מקצועית מתאפיינת בשלבים במהלכם חווים העובדים שינויים בצרכים ובעמדות כלפי המקצוע וכלפי הארגון בו הם עובדים (אשרת, גיל, וידיסלבסקי, יגור, שמש 2005). כך גם תהליך התפתחותו המקצועי של מנהל בית ספר מלווה במספר שלבים אותם עובר המנהל במהלך שנות קליטתו ועבודתו בתפקיד הניהול.
תפקידם המרכזי של מנהלי בתי ספר הוא להנהיג חינוכית ופדגוגית את בית הספר כדי לשפר את חינוכם ולמידתם של התלמידים כולם. בהיותו מנהיג בית הספר, על המנהל לראות את המערכת הבית ספרית על מגוון ממדיה ותחומיה וליצור ביניהם חיבורים הדוקים למען הצלחתם של כל התלמידים (אבני ראשה, 2008). למנהל בית הספר יש אחריות גדולה ועליו לחלוש על תחומים שונים ולתת מענה למספר אוכלוסיות במסגרת בית הספר: תלמידים, הורים, מורים, הרשות והקהילה הסובבת.
עבודת הגמר תעסוק בתפיסת תפקיד ניהול בית הספר מנקודת מבטם של מנהלים/ות אשר "צמחו" מתוך הארגון בו הם עובדים אל תפקיד הניהול ותפיסת התפקיד של מנהלים/ות אשר "צנחו" לניהול בית ספר חדש לאחר שעבדו בבית ספר אחר. המחקר יבקש לבחון את תפיסת תפקיד ניהול בית ספר של מנהלים שהתפתחות הקריירה שלהם הייתה שונה.
שאלת המחקר היא: כיצד מנהלים "צומחים" או "צונחים" תופסים את תפקיד ניהול בית הספר?
בחרתי לבחון את הנושא מתוך היכרות בשטח של מנהלים אשר הוחלפו בבית הספר והרצון להבין את תפיסתם לתפקיד הניהול. המחקר יבקש לבחון את תפיסת תפקיד ניהול בית ספר של מנהלים שהתפתחות הקריירה שלהם הייתה שונה.
תקציר. 1
Summary. 2
מבוא
סקירת ספרות
ניהול וניהול כמנהיגות
ניהול כמנהיגות
ניהול ב"צמיחה" וניהול ב"צניחה"
תפיסה עצמית של ניהול/מנהיגות
מוטיבציה לניהול
מקורות המוטיבציה לנהל
אתגרים בניהול בית ספר
תפקיד מנהל בית הספר
מתודולוגיה
גישת המחקר
המשתתפים
כלי המחקר
הליך המחקר
עיבוד נתונים
ממצאים
התפתחותו המקצועית של מנהל בית הספר
הכניסה לתפקיד ניהול בית הספר
מניעים של מנהלים צומחים
חששות מתפקיד הניהול
מטרות בתפקיד הניהול
מוקדי קושי בתפקיד הניהול
התמודדות עם קשיים
מנהלים צומחים
מנהלים צונחים
"צמיחה" מול "צניחה" בתפקיד הניהול
מנהלים צומחים
מנהלים צונחים
דיון
התפתחות מקצועית
הכניסה לתפקיד ניהול בית הספר
מניעים של מנהלים צומחים וצונחים
מטרות בתפקיד הניהול
מוקדי קושי בתפקיד הניהול
"צמיחה" מול "צניחה" בתפקיד הניהול
מגבלות המחקר
ביבליוגרפיה
נספח