טיפוח אקלים כיתה מיטבי - אמפתיה בחינוך

מזהה: 7526
מאמר חם

תפקידו של פרק א' בספר "אמפתיה בחינוך" של שלמה קניאל (2013) הינו לספק לאנשי החינוך הסבר מעמיק למושג "אמפתיה" ומאפייניה, במטרה שיוכלו ליישם אותה כהלכה במסגרת עבודתם. באופן כללי, אמפתיה הינה סוג של תגובה רגשית לזולת השרוי במצוקה. קניאל טוען כי במרוצת השנים הוצמדו הגדרות רבות ומגוונות למושג אמפתיה, דבר שהותיר את המושג עמום ולא מדויק. כפועל יוצא, קניאל מבקש לאפיין את המושג על ידי מספר מאפיינים מהותיים שיכולים לסייע בהבנתו וזיהויו (קניאל, 2013: 15). ראשית, קניאל מאפיין אמפתיה כתהליך הכולל שלושה תתי תהליכים: רגש, מחשבה והתנהגות, כאשר שלושת התהליכים הללו מתקיימים הלכה למעשה הן אצל מקבל האמפתיה והן אצל הנותן (שם: 15, 16). שלושה אפיונים נוספים שקניאל הצמיד לאמפתיה הינו דינמיות, רב-ממדיות ומעגליות. הווה אומר, התהליך האמפתי המתקיים בין הנותן למקבל מורכב מכמה שלבים, וכל שלב אינו מנותק מהשלב הקודם אלא ישנה הדדיות בין כל השלבים בתהליך. נוסף לכך, התהליך האמפתי הינו תהליך מעגלי המתקיים ללא הפסקה בין עם הנותן והמקבל או עם אדם אחר, ובמהלכו מופקים לקחים. עוד טוען קניאל כי בעת התהליך האמפתי, שני הצדדים מודעים לקיומה ואף מדווחים לצד השני על קיומה ומידתה (שם: 17, 18). אפיון עקרי נוסף שסיפק קניאל לאמפתיה הינו שהיא כוללת ממד מוסרי חיובי. כלומר, הן לכוונת הנותן והן לתוצאה של תהליך האמפתיה יש ממד מוסרי, ולא כחלק ממעשה מניפולטיבי בו אמפתיה הינו הכלי (שם: 18, 19). אפיון נוסף שניתן לאמפתיה הינו שאמפתיה הינה סבילה ופעילה גם יחד. 

0.00 ₪
סוג עבודה:
סיכום מאמר
סוג מחקר:
עיוני
תגיות:
חינוך
שנת הגשה:
2022
מספר מילים:
1761
היקף עמודים:
4
מספר מקורות:
1
בקשתך בביצוע....
הקפאת מאמרים - הסבר
לקוח שמעוניין למנוע מכירת עבודה ללקוחות אחרים, יכול לבצע זאת באמצעות הקפאת עבודה לפרק זמן מוגבל. כל מוצר דיגיטלי שנמכר מוקפא מידית ל-48 שעות ללא תשלום. בחלוף 48 שעות, ובמידה ולא רכשת הקפאה נוספת, המוצר הדיגיטלי יהיה זמין לרכישה על ידי משתמשים אחרים, לרבות אפשרויות הקפאה. לכןיש לקחת בחשבון שייתכן שלאחר סיום תקופת ההקפאה, המוצר לא יהיה זמין להקפאה נוספת משום שנרכש על ידי לקוחות אחרים ואף הוקפא על ידם לפרקי זמן ארוכים.

לא ניתן לרכוש מוצרים שהם בתקופת ההקפאה.