הספרות המקצועית מכירה בכך שילדים עם לקות למידה מתמודדים עם קשיים רגשיים, חברתיים והתנהגותיים מעבר לקשיים הלימודיים המיוחסים ללקות. עם זאת, ממצאים מסוימים על כך שחלק מאוכלוסיה זו אינה מגלה פגיעה מיוחדת בתחומים אלה בהשוואה לילדים ללא לקות למידה, מעלה את הצורך לאתר את הגורמים המשפיעים על דפוסי הקושי. לקויי למידה מהווים פלח אוכלוסיה שהוערך בעבר כ-10% מכלל האוכלוסיה וכיום מדווח כמגיע לסביבות ה-30%. תמונת הלקות עצמה עשויה להיות מורכבת מאוד מפני שהמקור לקשיים אינו נראה לעין ומקשה על הסביבה והאדם עצמו לקבל את ההנמכה בתפקוד. בנוסף, הפגיעה בתחום הרגשי-חברתי מבודדת את התלמיד ומשפיעה על תהליך גיבוש הזהות הנשען במידה רבה על התפקוד בתחום הלימודי והחברתי. ילדים עם לקות למידה חיים במציאות רוויה בגורמי סיכון, בראשה המסגרת הבית ספרית בה מעביר הילד שעות רבות. חוויה קשה זו הופכת את התלמידים עם לקות הלמידה לפגיעים במיוחד למצבים פסיכולוגיים קשים כמו דכאון וחרדה. הם מרגישים כי הם מאכזבים את הסביבה וצוברים כשלונות המבנים תפיסה עצמית של חוסר אונים וחוסר מסוגלות. מסיבה זו זקוקים תלמידים אלה לתמיכה מיוחדת ולהתאמות שיאפשרו להם מימוש עצמי ותחושת ערך.
הידע הקיים על סוגי לקויות ועל גורמי סיכון לצד כוחות חיוביים עשוי לסייע בהבנת השונות שבין ילדים עם לקויות למידה. כמו כן, בעוד שמרבית המחקרים בתחום מתמקדים בתוצאות לימודיות, הקשיים הרגשיים-חברתיים המזוהים כיום כחלק מהלקות, מצריכים התייחסות להיבטים פסיכולוגיים בהתפתחות ילדים עם לקויות למידה.
מבוא
רקע תיאורטי
2.1 מהי לקות למידה?
2.2 לקות למידה – אבחון וטיפול
2.3 לקות למידה – מאפיינים ספציפיים אצל ילדים
דימוי עצמי אצל ילדים עם לקויות למידה
3.1 המושג דימוי עצמי
3.2 הגורמים המשפיעים על דימוי עצמי אצל ילדים עם לקות למידה
דרכי התערבות לשיפור דימוי עצמי אצל ילדים עם לקויות למידה
דיון ומסקנות
ביבליוגרפיה
נספחים – טופס הצהרת מקוריות